Dlaczego warto pozycjonować sklep?
Coraz więcej współczesnych konsumentów dokonuje zakupów w sieci. Mogą oni bowiem w ten sposób oszczędzić czas, potrzebny na dotarcie i powrót ze sklepu stacjonarnego, a także bez trudu porównać oferty produktów różnych firm. Warto zauważyć, że najczęściej przeglądają oni jedynie oferty, które ukażą się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Im wyższe pozycje zajmuje sklep internetowy w Google, tym większa jest jego widoczność w sieci, co przekłada się na wzmożony ruch potencjalnych klientów.
Optymalizacja sklepu oraz budowanie reputacji witryny to procesy stosunkowo długotrwałe, jednakże warto jest poczekać na ich wyniki. Wielu naszych klientów przekonało się o tym, że cierpliwość popłaca i dzięki odpowiednio zaplanowanym przez nas działaniom marketingowym idealnie dostosowanym do branży, ich sklepy mogły cieszyć się znacznie większym zainteresowaniem, co przełożyło się również na ruch na stronie.
Aby Państwa sklep internetowy wysoko się wyświetlał, powinien zostać odpowiednio zoptymalizowany przez specjalistów SEO. Warto pozycjonować się na frazy nie tylko ogólnie związane z daną branżą, ale także określające konkretne produkty. Dzięki temu, internauta od razu otrzyma link kierujący go do poszukiwanego towaru.
Na czym polega pozycjonowanie sklepów?
Proces pozycjonowania sklepu należy do jednego z najbardziej złożonych, gdyż obejmuje o wiele więcej punktów wymagających optymalizacji niż zwykłe strony firmowe czy serwisy informacyjne. Odpowiednie podejście do optymalizacji w e-commerce zaczyna się już na etapie doboru wyrażeń kluczowych. W przypadku sklepów internetowych dobrą praktyką jest pozycjonowanie na tzw. długi ogon, czyli fraz doprecyzowanych, które cechują się mniejszym zasięgiem, ale znacznie wyższą konwersją. Charakterystyczne elementy optymalizacji sklepów to m.in.:
- Keyword research - należy bardzo dokładnie zapoznać się z asortymentem, jaki dostępny jest na platformie e-commerce i na tej podstawie przygotować listę potencjalnych wyrażeń kluczowych. W następnym kroku opracowany zestaw fraz jest weryfikowany w narzędziach Google pod kątem ich popularności. Odrzucamy te, które nie są wpisywane przez potencjalnych klientów i uzupełniamy zestaw o bardziej popularne sformułowania. Tak kompleksowe podejście gwarantuje, że sklep będzie docierał do użytkowników zainteresowany dokładnie tymi produktami, które oferuje.
- Meta title - właściwa konfiguracja meta znacznika "title" może przynieść bardzo duże korzyści w postaci zdobywanego ruchu. Przygotowane tytuły kart produktowych powinny być unikalne w kontekście danej domeny oraz zawierać informacje, mogące być wpisywane przez internautę w wyszukiwarce (np. rozmiar, model, nr seryjny).
- Struktura sklepu - jasny podział serwisu na kategorie, produkty, strony pomocnicze (np. FAQ) oraz ewentualny blog w połączeniu z przyjazną dla użytkownika nawigacją, to bardzo ważny element często warunkujący chęć korzystania przez potencjalnego użytkownika ze sklepu. Również algorytmy wyszukiwarek będą miały ułatwione zadanie przy indeksacji sklepu, jeżeli struktura linków wewnętrznych będzie przejrzysta i nieskomplikowana.
- Optymalizacja treści - decydując się na prowadzenie sklepu internetowego warto na samym początku skupić się na produktach. Zamiast kopiować opisy od producenta (za jego zgodą oczywiście) dużo lepszym pomysłem jest redagowanie lub przygotowanie opisów we własnym zakresie. W ten sposób nasz sklep będzie miał szansę uzyskać wyższą ocenę od robotów wyszukiwarek, co powinno się przełożyć na pozycje dla poszczególnych fraz. Oczywiście w razie potrzeby przygotujemy niezbędne wytyczne dla Państwa dotyczące optymalizacji treści na kartach produktów. Unikalne teksty dla pozostałych podstron istotnych z punktu widzenia pozycjonowania (np. strona główna, kategorie itp.) przygotuje nasz zespół SEO Copywriterów w ramach zawiązanej współpracy.
- Link building - budowanie profilu linkowego dla sklepu internetowego również odbiega od standardowych stron, gdyż z uwagi na mnogość produktów (i tym samym podstron), musi zostać zaplanowane w szczególny sposób. Unikany oczywiście przy tym wszelkich systemów i niedozwolonych praktyk opierając się na autorskich rozwiązaniach i zaufanych stron w sieci.
Jak przebiega proces promowania sklepu w wynikach organicznych?
Podczas przygotowania oferty pozycjonowania sklepu online, nasi specjaliści zawsze opracowują z Klientem strategię doboru słów kluczowych, w zależności od potrzeb i potencjału, jakim dysponuje dana domena. W oparciu o te czynniki, ustalana jest długofalowa strategia reklamy w wynikach organicznych, którą można podzielić na 3 podstawowe fazy:
ETAP I
Pierwsze efekty
Jeżeli mamy do czynienia ze świeżym projektem e-commerce (lub wieloletnim, ale którego właściciel nie korzystał z usług agencji SEO), proponujemy doprecyzowane wyrażenia kluczowe, które charakteryzują się wysoką skutecznością w dotarciu do potencjalnie zainteresowanego klienta. Warto w tym przypadku promować konkretne produkty, modele czy warianty oferowanych przedmiotów.
Nasza praca skupia się na optymalizacji serwisu, budowaniu wartości domeny z perspektywy algorytmu Google i osiąganiu możliwie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania dla wybranych wyrażeń kluczowych.
ETAP II
Zrównoważony wzrost - ugruntowanie pozycji
Po wypracowaniu pewnej renomy sklepu w wynikach organicznych, warto pomyśleć nad poszerzeniem spektrum reklamy internetowej. Dobrym pomysłem jest pozycjonowanie kolejnych fraz, ale już bardziej ogólnych, jak np. kategorie czy grupy produktów. Mniej precyzyjne frazy wymagają więcej czasu i nakładu pracy z naszej strony, ale po odpowiednim przygotowaniu w I etapie, efekty powinny być widoczne znacznie szybciej.
Wyrażenia bardziej ogólne powinny przełożyć się na jeszcze większy wzrost zainteresowania ofertą sklepu internetowego u potencjalnych klientów.
ETAP III
Prestiż
Ostatnim krokiem w dobrze opracowanej strategii reklamy internetowej w e-commerce jest walką z największymi graczami o pozycję na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W tym przypadku wymagana jest inwestycja w pozycjonowanie wyrażeń kluczowych o najwyższym współczynniku konkurencyjności oraz cierpliwość.
Znane marki inwestują w reklamę internetową kilka bądź kilkanaście lat, więc wyparcie ich z pierwszej dziesiątki Google to kombinacja strategii, wiedzy, doświadczenia, czasu oraz pracy nad sklepem, również ze strony jego właściciela.
Zalety pozycjonowania sklepów internetowych
1. Wzrost widoczności
Wiemy, że dbając o swoją firmę, dostarczacie Państwo klientom różnorodnych, wyjątkowych produktów w atrakcyjnych cenach. Jednakże zwieńczeniem sukcesu jest dotarcie z ofertą do konsumentów i ostatecznie finalizacja transakcji. Dzięki odpowiednio dobranym przez nas wyrażeniom kluczowym, oferta danego sklepu zacznie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania potencjalnym klientom poszukujących konkretnego produktu. Długofalowa współpraca oraz ciągłe zwiększanie zakresu optymalizacji to skuteczna droga do osiągnięcia najwyższych pozycji w Google, co pozwala konkurować z liderami branży.
2. Poprawa indeksacji produktów
W Internecie można znaleźć wręcz nieskończoną liczbę oferowanych produktów, których docelowe strony są oceniane i analizowane przez algorytmy Google 24/7. Indeksacja podstron produktowych w wynikach wyszukiwania z odpowiednio naniesioną optymalizacją to skuteczna metoda na zdobycie dodatkowego zainteresowania i ruchu na stronie internetowej sklepu. Dzięki wysokim pozycjom w wyszukiwarce dla fraz sprecyzowanych, szansa na pomyślne zakończenie transakcji gwałtownie wzrasta. Nasz zespół specjalistów sprawi, że nawet najbardziej niszowe produkty zostaną zauważone zarówno przez wyszukiwarkę, jak i konsumentów.
3. Wartościowy ruch
Dzięki precyzyjnie dobranym wyrażeniom kluczowym (np. produktów, zawężonych kategorii, modeli itp.) do sklepu kierowani są użytkownicy szukający konkretnego towaru, co automatycznie zwiększa szansę na dokonanie zakupu, czy jakiejkolwiek innej interakcji ze strony potencjalnego nabywcy. Im więcej tego rodzaju fraz kluczowych będzie pozycjonowanych w obrębie sklepu, tym sumarycznie zwiększać się będzie zasięg całego projektu e-commerce. Minimalizowanie niechcianych bądź nietrafnych odwiedzin to również oszczędności z punktu widzenia utrzymania infrastruktury technicznej sklepu.
4. Większa konwersja
Konwersja jest to pożądane działanie wykonane przez internautę, który znalazł się na stronie internetowej za pośrednictwem reklamy (np. SEO lub Adwords). Taką działalnością w przypadku e-commerce jest najczęściej zakup danego produktu, jednakże może to także być rejestracja użytkownika w sklepie czy też zapisanie się przez niego do newslettera. Dobrze nakierowane działania i dopasowane słowa kluczowe w połączeniu z wysokimi pozycjami sprawią, że na stronę trafią tylko konsumenci zainteresowani ofertą (np. konkretnym modelem danego produktu).
5. Brand building
Widoczność w wynikach wyszukiwania, uzyskiwana dzięki usłudze pozycjonowania sklepu, przekłada się również na wzrost ilości użytkowników powracających. Często zdarza się, że odwiedzają oni sklep już bezpośrednio, wpisując nazwę domeny lub dodając odnośnik do "ulubionych" w przeglądarce. Użytkownicy Ci kojarzą markę i tym samym przy poleceniach posługują się nazwą sklepu a nie adresem domeny. To jest właśnie efekt tzw. budowania świadomości marki (brand building). Z czasem odsetek pozyskanych klientów z kanału bezpośredniego potrafi osiągnąć równie znaczące rozmiary, co przyrost z wyników organicznych, czy reklam płatnych.
Jak monitorować efekty pozycjonowania sklepu?
Powierzając agencji promowanie projektu e-commerce w wynikach organicznych warto upewnić, że zasady są jasno określone. W Agilito staramy się udostępniać naszym klientom jak najwięcej informacji na każdym etapie realizacji usługi pozycjonowania. Dlatego też polecamy korzystanie z 2 narzędzi aktywowanych na samym początku współpracy:
- Panel Klienta - każdy z naszych klientów otrzymuje dostęp do swojego konta, w którym może m.in. sprawdzać aktualne pozycje wybranych fraz czy śledzić historię osiąganych efektów wypracowanych dla sklepu internetowego. Dostępność panelu 24/7 sprawia, że możecie być Państwo pewni naszej rzetelności i uczciwości podczas współpracy, co w relacjach biznesowych jest dla nas najważniejsze.
- Google Analytics - wyższe pozycje sklepu w wynikach organicznych powinny się przekładać na wzrost liczby odwiedzin, które można monitorować w panelu Google Analytics. Narzędzie to instalujemy bez żadnych opłat, a jego możliwości analityczne są naprawdę duże. W momencie, gdy wszystkie frazy będą notowały topowe lokaty, należy się spodziewać stabilizacji trendu i z czasem przyrosty będą coraz mniejsze. Jest to dobry moment na poszerzenie ilości fraz kluczowych, aby ponownie zwiększyć widoczność sklepu w Google.
Wybór oprogramowania sklepu
Przy tworzeniu nowego sklepu, zalecamy zastosowanie takiego systemu, który jest przyjazny pozycjonowaniu. W ten sposób można uzyskać szybsze i bardziej zadowalające rezultaty, jako że optymalizacja będzie łatwiejsza i skuteczniejsza.
Zalecamy wybór takiego oprogramowania sklepu internetowego, które pozwala np.:
- optymalizować sekcję head (czyli metatagi),
- edytować treść w dowolnym momencie,
- tworzyć przyjazne linki,
- konstruować adresy URL,
- kreować plik "sitemap.xml".
Przed podjęciem decyzji odnośnie tego, na jakiej platformie chcemy prowadzić sklep internetowy, należy zapoznać się z zaletami i wadami danego systemu. Dzięki temu, unikniemy rozczarowań i będziemy dokładnie wiedzieli, czego się spodziewać po określonym oprogramowaniu. Zrozumiałe jest, że każda z platform reklamuje się jako ta najlepsza, jednak jako że naszym priorytetem jest zadowolenie klientów, którzy z nami współpracują, przedstawiamy kilka obiektywnie stwierdzonych plusów i minusów najpopularniejszych systemów, również pod kątem przyszłego pozycjonowania.
Platformy e-commerce przyjazne SEO
- OsCommerce
- Shoper
- PrestaShop
- Pozostałe:
Soteshop, Magento, VirtueMart i inne.
Zalety: Stosując to oprogramowanie, bez problemu możemy dotrzeć do wszystkich plików systemu. Z łatwością przejrzymy także szablony sklepów. Co więcej, dzięki temu, że korzystając z licencji OsCommerce możemy dowolnie modyfikować kod strony, wprowadzanie zmian przydatnych przy pozycjonowaniu nie sprawia specjalistom SEO żadnych trudności.
Wady: Niestety, znacząca popularność owego systemu powoduje, że nierzadko zdarzają się tam ataki wirusów.
Zalety: Koszt uruchomienia sklepu na tej platformie jest bardzo przystępny, a interfejs - przejrzysty i prosty w obsłudze. Oprogramowanie to nie zawiera błędów i pozwala na modyfikację treści w panelu CMS. W sklepie na ClickShop można ustawić dowolnie wybraną sekcję head, co ma duże znaczenie w pozycjonowaniu.
Wady: Użytkownik nie posiada pełnego dostępu do plików. Poza tym, szablony dostępne w standardzie są dość skromne.
Zalety: Jest to bardzo rozbudowana platforma, która posiada ogromną społeczność i liczne przydatne wtyczki. Prosty panel administracyjny nie sprawi trudności nawet początkującym użytkownikom. Aby zajmować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google, z pewnością przyda się system indeksacji strony.
Wady: W celu naprawy błędów, występujących niekiedy w PrestaShop, administratorzy wydają wiele poprawek. Jednak trzeba dysponować odpowiednią wiedzą, aby je wdrożyć. Poza tym, niektóre przydatne funkcjonalności są dostępne jedynie za dodatkową opłatą.